Naar het overzicht
31 jan. 2023
Laatst bijgewerkt op 31 jan. 2023

Wat is employer branding?

Geschreven door: Dirk Schaafsma

Het vinden van talent is in uiteenlopende sectoren meer dan ooit van strategisch belang om als bedrijf te kunnen groeien. Als gevolg hiervan investeren bedrijven steeds meer tijd en middelen om de juiste mensen te vinden, en te behouden. Employer branding speelt hierin een grote rol. Dat gaat verder dan alleen het plaatsen van een vacature op een jobboard. Employer branding gaat over hoe je jouw bedrijf neerzet als aantrekkelijke werkgever. Meer weten over wat employer branding is, waarom het zo belangrijk is en hoe je er mee begint? Lees dan vooral verder.

Wat is employer branding en waarom is het tegenwoordig zo belangrijk?

Employer branding is alles wat je doet om jou als werkgever interessant en bijzonder te maken voor huidige en potentiële werknemers. Dat betekent dus het creëren van een ijzersterk employer brand, oftewel een werkgeversmerk. De focus van je inspanningen op dit gebied ligt, net als bij de branding van je bedrijf in het algemeen, op het neerzetten van een zo positief mogelijk beeld naar je doelgroep toe. Het doel? Het creëren van loyale werknemers en het verkrijgen van een voorkeurspositie ten opzichte van concurrerende werkgevers bij het aantrekken van nieuw talent. Met name in deze tijd van de war on talent is dit erg belangrijk om de juiste mensen te vinden en te behouden.

Voordelen goede employer branding


  • Je krijgt meer sollicitanten per vacature, waardoor je sneller geschikt talent vindt.

  • Medewerkers zijn loyaler, vallen minder vaak uit en vertrekken minder snel.

  • Als gevolg hiervan dalen de kosten voor recruitment en HR.

  • Medewerkers zullen meer tevreden zijn, wat hun werkgeluk (en daarmee de productiviteit) ten goede komt.

  • Een goed werkgeversmerk versterkt ook de imago van het bedrijf in zijn geheel. In andere woorden: het hele bedrijfsmerk lift mee op je inspanningen op dit gebied.

Employer branding en recruitment marketing

Employer branding en recruitment marketing gaan hand in hand. Bij recruitment marketing gaat het immers om het optimaal bereiken van potentiële werknemers. Naast het gebruikmaken van de juiste media en communicatiekanalen, gaat het hierbij ook om het zo goed mogelijk presenteren van je bedrijf als werkgever. Goede branding is hiervoor essentieel.


Aan de andere kant – zoals je hieronder kunt lezen – is het communiceren van je werkgeversmerk naar potentiële medewerkers een belangrijk onderdeel van een employer branding strategie. Hiervoor is een goede recruitment marketing campagne natuurlijk onmisbaar.

Beginnen met je employer branding strategie

Willen jullie je positie als werkgever versterken en aan de slag gaan met employer branding? Dan is het goed om stap voor stap een employer branding strategie uit te werken. De precieze aanpak zal per bedrijf verschillen en is natuurlijk afhankelijk van talloze factoren, zoals de huidige situatie, je doelen en je budget. Om je alvast op weg te helpen delen wij hier een algemeen 6-stappenplan, dat door ieder bedrijf gebruikt kan worden om een succesvol werkgeversmerk neer te zetten.

1. Bepaal je doelgroep

De eerste stap is het in kaart brengen van je doelgroep, oftewel: de mensen waarvan je wilt dat ze bij jou werken. Hierbij gaat het er met name om dat je een beeld vormt van de kwaliteiten, persoonlijke eigenschappen, voorkeuren, ambities, normen en waarden van je ideale medewerkers. Dit is niet alleen van belang om ervoor te zorgen dat je de juiste mensen aantrekt. Het zorgt er ook voor dat je met wervingscampagnes gericht hierop in kunt spelen, voor een maximaal effectieve employer branding.

2. Analyse bestaande en gewenste situatie

Vervolgens ga je kijken waar je nu staat en waar je heen wilt. De meest eenvoudige manier om erachter te komen hoe je gezien wordt als werkgever, is door het te vragen aan je medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld met een (kwalitatief) medewerker-tevredenheidsonderzoek. Daarnaast is ook de effectiviteit van wervingscampagnes een goede graadmeter. Door deze data te vergelijken met de gewenste situatie en wat er bijvoorbeeld mogelijk is op het gebied van recruitment marketing, krijg je een goed beeld van wat er beter kan en hoe je dit kunt uitvoeren.

3. EVP opstellen

Nadat je in kaart hebt gebracht welke mensen je wilt aanspreken, waar je staat en waar je heen wilt, ga je definiëren wat je mensen als werkgever te bieden hebt. In vakjargon noemen we dit een employee value proposition, of kortweg EVP. Dit gaat verder dan een goed salaris en dito secundaire arbeidsvoorwaarden. Een goede EVP is scherp gericht op je doelgroep, en moet dus jouw doelgroep aanspreken. Wil je een jonge doelgroep aanspreken? Dan is het vaak een goed idee om in je EVP ook iets te vertellen over carrièreperspectieven, een inspirerende werkcultuur en jullie ambitieuze missie.

4. EVP communiceren

Na het definiëren van jouw kracht als werkgever, is het tijd om deze boodschap de wereld in te brengen. Zoals gezegd is het laten uitvoeren van een recruitment campagne hiervoor een zeer effectieve methode. Ook kun je zelf al veel doen. Denk aan het promoten van jezelf als werkgever via jullie sociale media, website en andere communicatiekanalen. Nog effectiever is het misschien wel om ambassadeurs van je medewerkers te maken en hun te vragen hun ervaringen met jou als werkgever te delen via bijvoorbeeld LinkedIn. Niemand is immers geloofwaardiger als boodschapper dan je eigen medewerkers!

5. Monitoren en evalueren

Zoals je misschien al doorhebt, is employer branding geen kwestie van even snel een trucje doen. Je wilt immers niet alleen nu talentvolle kandidaten aantrekken, maar ook in de toekomst. En je wilt vast ook graag dat talentvolle medewerkers bij je willen blijven. Daarom is het goed om naar employer branding te kijken als een doorlopend proces, wat dus altijd beter en effectiever kan. Hiervoor is het regelmatig monitoren en evalueren van essentieel belang. Relevante KPI’s in dit opzicht zijn bijvoorbeeld de tijd en kosten die je kwijt bent aan het vinden van een nieuwe medewerker, de tevredenheid van huidige medewerkers en het aantal kandidaten dat reageert bij een vacature.


Meer weten over employer branding en hoe je het in combinatie met recruitment marketing succesvol in kunt zetten om jouw bedrijf te laten groeien? Laat dan hier een berichtje achter en je ontvangt binnen een dag antwoord!