Voor organisaties wordt het steeds lastiger de juiste mensen te vinden, en te behouden. Mede als gevolg van een krappe arbeidsmarkt volstaat het plaatsen van een vacature met een functieomschrijving en een goed salaris al lang niet meer. Dit is waarom het creëren van een krachtige employee value proposition (EVP) zo belangrijk is. In dit artikel leggen we uit wat een EVP is, hoe het zich verhoudt tot je employer brand en tot recruitment en hoe je als bedrijf een ijzersterke EVP opstelt.
EVP staat voor employee value proposition (of employer value proposition). Vrij vertaald: wat je als werkgever jouw medewerkers aanbiedt, in ruil voor de waarde die zij toevoegen aan je organisatie. Een fijn salaris en goede arbeidsvoorwaarden horen hier absoluut bij, maar het gaat verder dan dat. Een EVP is een belofte. Het gaat om het complete verhaal dat je jouw (toekomstige) personeel vertelt, en waaruit duidelijk wordt dat jij de ideale werkgever bent voor precies de juiste mensen.
Een goed voorbeeld van een sterke EVP is die van ASML:
Working at ASML is unlike working at any other company - even other high-tech companies. It's more extreme and more inspiring, no matter the field you're in.
That’s because we push the boundaries of what’s physically possible. Every field of technology stretched to its limits and beyond.
Een andere term die in HR en recruitment veel gebruikt wordt is employer brand. Je employee value proposition en je employer brand hebben veel met elkaar te maken. Toch is een EVP niet hetzelfde als een employer brand. Een employer brand is namelijk het totaal van hoe je als werkgever gezien wordt door iedereen. EVP gaat meer over hoe je zou willen dat je gezien wordt door medewerkers en toekomstige medewerkers. Een EVP is dus een essentieel onderdeel van goede employer branding en kan heel specifiek ingezet worden om de juiste doelgroep aan te spreken. Daarbij moet een EVP ook aansluiten bij hoe je als werkgever bekend staat. Een EVP moet immers wel geloofwaardig zijn en je wilt kunnen waarmaken wat je belooft.
De EVP vormt tevens een belangrijk onderdeel van online recruitment marketing. Met online recruitment marketing zorgen we ervoor dat jij precies de juiste mensen bereikt. Dit gaat bijvoorbeeld via advertenties op LinkedIn, Facebook of Instagram. Hierbij kan heel specifiek op branche, locatie, functietitel, ervaring en opleiding worden gericht. De EVP bepaalt grotendeels de inhoud van de advertenties. Net als bij marketing naar klanten toe dus: maximale conversie door precies de juiste boodschap precies de juiste doelgroep te laten bereiken.
Vanzelfsprekend is iedere EVP uniek en zal het zeker lonen om hier de nodige creativiteit in te steken (tenzij je wilt uitstralen dat je een saai bedrijf bent natuurlijk). Toch zou iedere EVP een aantal onderdelen moeten bevatten, die samenhangen met wat mensen belangrijk vinden bij hun keuze voor een werkgever. De volgende vijf onderdelen zouden altijd – impliciet of expliciet – in een EVP terug moeten komen:
Wil je jullie recruitmentcampagne tot een succes maken en de beste kandidaten aantrekken? Zorg dan in ieder geval dat bovengenoemde elementen in een krachtige en creatieve EVP worden verwerkt, die aansluit bij waar jullie voor staan. Dit is een creatief proces, dat overal op verschillende manieren wordt gedaan. Om je alvast op weg te helpen delen we voor één keer onze geheime succesformule met je: