Naar het overzicht
11 dec. 2022
Laatst bijgewerkt op 12 dec. 2022

Wat is een employee value proposition (EVP)?

Geschreven door: Dion Kunst

Voor organisaties wordt het steeds lastiger de juiste mensen te vinden, en te behouden. Mede als gevolg van een krappe arbeidsmarkt volstaat het plaatsen van een vacature met een functieomschrijving en een goed salaris al lang niet meer. Dit is waarom het creëren van een krachtige employee value proposition (EVP) zo belangrijk is. In dit artikel leggen we uit wat een EVP is, hoe het zich verhoudt tot je employer brand en tot recruitment en hoe je als bedrijf een ijzersterke EVP opstelt.

Wat is een EVP?

EVP staat voor employee value proposition (of employer value proposition). Vrij vertaald: wat je als werkgever jouw medewerkers aanbiedt, in ruil voor de waarde die zij toevoegen aan je organisatie. Een fijn salaris en goede arbeidsvoorwaarden horen hier absoluut bij, maar het gaat verder dan dat. Een EVP is een belofte. Het gaat om het complete verhaal dat je jouw (toekomstige) personeel vertelt, en waaruit duidelijk wordt dat jij de ideale werkgever bent voor precies de juiste mensen.




Een goed voorbeeld van een sterke EVP is die van ASML:



Working at ASML is unlike working at any other company - even other high-tech companies. It's more extreme and more inspiring, no matter the field you're in.


That’s because we push the boundaries of what’s physically possible. Every field of technology stretched to its limits and beyond.

EVP en employer brand

Een andere term die in HR en recruitment veel gebruikt wordt is employer brand. Je employee value proposition en je employer brand hebben veel met elkaar te maken. Toch is een EVP niet hetzelfde als een employer brand. Een employer brand is namelijk het totaal van hoe je als werkgever gezien wordt door iedereen. EVP gaat meer over hoe je zou willen dat je gezien wordt door medewerkers en toekomstige medewerkers. Een EVP is dus een essentieel onderdeel van goede employer branding en kan heel specifiek ingezet worden om de juiste doelgroep aan te spreken. Daarbij moet een EVP ook aansluiten bij hoe je als werkgever bekend staat. Een EVP moet immers wel geloofwaardig zijn en je wilt kunnen waarmaken wat je belooft.

EVP en recruitment marketing

De EVP vormt tevens een belangrijk onderdeel van online recruitment marketing. Met online recruitment marketing zorgen we ervoor dat jij precies de juiste mensen bereikt. Dit gaat bijvoorbeeld via advertenties op LinkedIn, Facebook of Instagram. Hierbij kan heel specifiek op branche, locatie, functietitel, ervaring en opleiding worden gericht. De EVP bepaalt grotendeels de inhoud van de advertenties. Net als bij marketing naar klanten toe dus: maximale conversie door precies de juiste boodschap precies de juiste doelgroep te laten bereiken.

Essentiële onderdelen van een goede EVP

Vanzelfsprekend is iedere EVP uniek en zal het zeker lonen om hier de nodige creativiteit in te steken (tenzij je wilt uitstralen dat je een saai bedrijf bent natuurlijk). Toch zou iedere EVP een aantal onderdelen moeten bevatten, die samenhangen met wat mensen belangrijk vinden bij hun keuze voor een werkgever. De volgende vijf onderdelen zouden altijd – impliciet of expliciet – in een EVP terug moeten komen:


  • Compensatie. Dit gaat met name over salaris, maar ook over zaken als een dertiende maand en andere bonussen. Ook de vooruitzichten voor promotie en heldere informatie over evaluaties horen hierbij.
  • Overige voordelen. Dit onderdeel omvat alle voordelen die niet met geld te maken hebben, en vooral betrekking hebben op de verhouding tussen werk en vrije tijd. Bied je bijvoorbeeld extra vakantiedagen, flexibele werktijden, flexibiliteit om dagen op te nemen en kunnen medewerkers thuiswerken?
  • Carrièreperspectief. Veel (jonge) professionals vinden hun toekomst minstens zo belangrijk als hun huidige salaris. Wat heb jij ze op dit gebied te bieden? Denk aan een stabiele werkgever, opleidingen en doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf.
  • Werkomgeving. Een fijne werkomgeving gaat over zaken als de fysieke werkplek (locatie, inrichting werkplek), (sociale) veiligheid en de erkenning die je krijgt.
  • Bedrijfscultuur. Een bedrijf met een positieve en inspirerende bedrijfscultuur is interessant als werkgever. Denk aan elementen als een ambitieuze missie, een goede teamspirit en fijne managers.

Zo creëer je in vijf stappen een sterke EVP voor jouw organisatie

Wil je jullie recruitmentcampagne tot een succes maken en de beste kandidaten aantrekken? Zorg dan in ieder geval dat bovengenoemde elementen in een krachtige en creatieve EVP worden verwerkt, die aansluit bij waar jullie voor staan. Dit is een creatief proces, dat overal op verschillende manieren wordt gedaan. Om je alvast op weg te helpen delen we voor één keer onze geheime succesformule met je:


  1. Ga na wat je op dit moment te bieden hebt en wat je nodig. Kijk waar je staat op de bovengenoemde elementen en schrijf dit op. Op deze manier krijg je een eerste beeld van je waarde als werkgever. Probeer je ook een beeld te vormen van je ideale medewerker: dit wordt je doelgroep.
  2. Interview medewerkers. Niemand kan je beter vertellen hoe het is om voor jou te werken dan je (ex-)medewerkers. Je kunt in gesprek gaan met individuele medewerkers, maar je kunt ook in enquêtes vragen wat medewerkers waarderen en wat ze minder positief vinden.
  3. Bepaal de belangrijkste elementen van je EVP. Nu je helder hebt wat je te bieden hebt, neem je de belangrijkste en meest positieve punten en zet je die op een rijtje. Kijk hierbij ook naar hoe je je onderscheidt van concurrenten en wat je ambities zijn op HR-gebied. Dit wordt de basis van je EVP.
  4. Schrijf een krachtige EVP. De losse elementen uit de vorige stap ga je nu samenvoegen tot een helder, uniek en krachtig verhaal, gericht op je doelgroep. Het helpt om te beginnen met een lange versie, die je bijvoorbeeld plaatst bij vacatureteksten op je website. De sterkste stukken kun je hier vervolgens uithalen voor het korte en krachtige werk op sociale media.
  5. Breng je EVP onder de aandacht bij je doelgroep. Om te zorgen dat je employee value proposition de talenten bereikt die jij voor ogen hebt, moet je hem promoten. Dit kan heel effectief met recruitment marketing. En daar helpen wij van Art of Advertising je graag mee.