Naar het overzicht
21 dec. 2022
Laatst bijgewerkt op 21 dec. 2022

De war on talent winnen met job marketing

Geschreven door: Dirk Schaafsma

Bedrijven en andere organisaties ervaren dat het steeds moeilijker wordt om talent te vinden, en te behouden. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat het lastig is om mensen te vinden die echt voldoen aan het eisen- en wensenpakket. Vrijwel iedere organisatie heeft hiermee te maken. Daarom zie je dat organisaties steeds meer uit de kast halen en met elkaar de strijd aan gaan om specifiek talent binnen te halen. Dit noemen we de war on talent. Hebben jullie ook moeite met het vinden van goede medewerkers? Dan zou job marketing weleens een aantrekkelijke en voordelige oplossing kunnen zijn.

De gevolgen van de war on talent

Als gevolg van de war on talent is het voor organisaties die geen stapje extra zetten bijna onmogelijk geworden om alle functies goed vervuld te krijgen. De gevolgen voor werkgevers zijn groot en talrijk:



  • Werk blijft liggen of komt niet (op tijd) af.

  • Er worden vaker fouten gemaakt en het serviceniveau daalt.

  • Bedrijven hebben last van groeiverlies en omzetverlies.

  • In sommige gevallen leidt dit zelfs tot nettowinstverlies en financiële problemen.

  • Er wordt meer gevraagd van medewerkers en de kans op overspannenheid en burn-outs neemt toe.

  • Medewerkers worden eerder ziek of vertrekken door de hoge werkdruk.

  • Door uitval en vertrek worden de problemen alleen maar groter.

Hoe vind je ondanks de war on talent toch goede medewerkers?

Om ondanks de hevige strijd om talent toch goed personeel te vinden, zul je dus een stapje extra moeten zetten. Naast recruitment marketing is het in onze ogen tevens van belang om simpelweg een goede werkgever te zijn en je employer brand op orde te hebben, inclusief een ijzersterke Employee Value Proposition (EVP).

Wees een aantrekkelijke werkgever

Wie talent aan wil trekken, moet er in de eerste plaats voor zorgen een aantrekkelijke werkgever te zijn: een plek waar het talent dat jij op het oog hebt graag werkt en blijft werken. Goed werkgeverschap bestaat niet alleen uit het bieden van een goed salaris, goede secundaire voorwaarden en een veilige werkplek, maar gaat (ook als gevolg van de war on talent) verder dan dat. Met name jongere medewerkers hechten bijvoorbeeld ook veel waarde aan carrièreperspectief, een goede werksfeer en een bedrijfscultuur waarin het naast geld verdienen ook gaat om waarde creëren voor de samenleving in zijn geheel.

Employer branding

Je employer brand (werkgeversmerk in het Nederlands) gaat om het zo goed mogelijk neerzetten van je organisatie als plek om te werken. Employer branding zijn de activiteiten die je doet om ervoor te zorgen dat je gezien wordt als een fijne werkgever. Dat begint dus met een aantrekkelijk werkgever zijn. Het tweede is dit vervolgens op een aansprekende manier communiceren om jullie organisatie op die manier te positioneren als ideale werkgever voor het talent dat je aan wilt trekken. Hierbij is het van belang om jezelf te onderscheiden van de rest en authentiek te zijn. Laat dus bijvoorbeeld je eigen medewerkers aan het woord en gebruik geen stockfoto’s of standaardriedeltjes, maar wees origineel.

Een sterke EVP

Een sterke EVP vormt een essentieel onderdeel van succesvolle employer branding. Een EVP is de articulatie van wat je medewerkers aanbiedt in ruil voor de waarde die zij toevoegen aan je organisatie. Het vormt dus als het ware het narratief in en achter alles wat je doet om je werkgeverschap als merk neer te zetten. Meer weten over EVP en hoe je hem formuleert? Lees dan meer in ons blog over EVP.

Recruitment

Met recruitment breng je jouw employer brand en EVP bij je doelgroep onder de aandacht. Er zijn verschillende vormen van recruitment. Vroeger volstond vaak het plaatsen van een vacature in de krant of op een online jobboard, en wachtte je tot geschikte kandidaten zich aandienden. Tegenwoordig is het gebruik van traditionele externe recruitmentbureaus vaak gangbaar. Traditionele recruiters gaan binnen hun netwerk op zoek naar talent dat past bij jullie openstaande functie. Dat is vaak effectief, maar vaak toch ook duur en tijdrovend. Daarom ontdekken steeds meer bedrijven de kracht van recruitment marketing, oftewel job marketing.

Hoe werkt job marketing?

Met job marketing gebruik je (online) marketingtechnieken om jezelf als werkgever te promoten en specifiek talent te trekken met vacatures. Job marketing is te vergelijken met marketing voor je producten en/of diensten, maar dan dus voor openstaande functies. De kracht van job marketing zit hem in het feit dat je dus gebruik kunt maken van diverse social media en andere platforms. Op deze manier kan heel gericht getarget worden en kun je een vacature of bedrijf heel specifiek onder de aandacht brengen van de mensen die je zoekt. Deze focus zorgt ervoor dat deze vorm van recruitment zeer snel en effectief is en voordeliger dan traditionele vormen van recruitment.

Win de war on talent en besteed job marketing uit

In een goede job marketing campagne wordt je employer brand, inclusief EVP, op een spraakmakende authentieke manier gecommuniceerd naar precies de mensen die jij zoekt. Bij Art of Advertising zorgen we er op die manier voor dat jouw organisatie ijzersterk uit de verf komt bij de talenten die jij nodig hebt. Zo win jij de war on talent met job marketing.