Snapchat is één van de grootste sociale media platforms ter wereld. Ook in Nederland heeft het maar liefst 4,32 miljoen actieve gebruikers, waarvan er vier op de vijf dagelijks de app openen en foto’s en berichten met elkaar delen. Met name als je doelgroep bestaat uit mensen millennials en generatie Z, zou adverteren op Snapchat daarom een verplicht onderdeel van je marketingmix moeten zijn. Wil je meer weten over Snapchat Ads en alle mogelijkheden dat het je bedrijf biedt? Lees dan snel verder!
- Je kan een gigantische doelgroep bereiken, van wereldwijd ruim 300 miljoen mensen.
- Snapchat is het ideale platform om je merkbekendheid onder jonge B2C en B2B klanten te vergroten.
- Advertenties op Snapchat zijn full-screen, voor maximale aandacht.
- Ontzettend veel mogelijkheden tot het maken van toffe en spraakmakende ads, zoals augmented reality.
- Je kunt je doelgroep targeten op locatie met behulp van Geofilters.
- Omdat Snapchat nog relatief onontdekt is als advertentiekanaal, is er minder concurrentie dan op platforms als Facebook en TikTok en kun je een hoge ROI verwachten.
- Via de Ads Manager van Snapchat krijg je een schat aan data over de prestaties van je Snapchat Ads campagne.
Adverteren op Snapchat is vergelijkbaar met andere vormen van social advertising. Om te kunnen beginnen, moet je eerst een bedrijfsaccount aanmaken op Snapchat. Vervolgens open je de Snapchat Ad Manager en kan je direct starten met adverteren. Wat fijn is aan Snapchat is dat je naast een geavanceerde Ad-Creator ook de optie hebt om met een paar klikken een advertentie te plaatsen met Instant Create. Daarbij heb je de mogelijkheid om verschillende doelen in te stellen, zoals conversies, app-installaties en awareness. Het programma zal het laten zien van jouw advertentie dan automatisch optimaliseren voor het door jou gekozen doel. Ook kun je heel precies je doelgroep instellen, waardoor je alleen de mensen bereikt die interessant zijn voor jouw merk.
Snapchat biedt zakelijke gebruikers een groot aantal opties op het gebied van advertentievormen. Onder meer de volgende vormen kun je gebruiken:
- Enkele foto of video. Single image of video ads zijn full-screen ads die je kunt gebruiken voor alle doeleinden. Nadat je jouw advertentie hebt gemaakt en gelanceerd, zal hij verschijnen tussen de content die je ingestelde doelgroep te zien krijgt.
- Collectie advertentie. Met een collectie ad kun je tussen de content op Snapchat jouw producten laten zien aan gebruikers, die ze vervolgens met een paar drukken kunnen aankopen. Ideaal voor webshops die Snapchatters een soepele winkelervaring willen bieden!
- Sponsored Lenses. Snapchat is groot geworden dankzij hun lenzen: augmented reality filters die je bijvoorbeeld laten veranderen in een hond of die de kleur van je haar veranderen. Met Sponsored Lenses kun je advertenties maken waarin je gebruik maakt van deze feature. Verkoop je bijvoorbeeld zonnebrillen? Dan kun je gebruikers virtueel laten experimenteren met jouw zonnebrillen op hun gezicht. Heel leuk en heel effectief!
- Commercials. Naast de standaard ads kun je op Snapchat ook commercials laten zien. Dit zijn ads die gebruikers pas na zes seconden kunnen skippen. Je hebt dus minstens zes seconden lang de volle aandacht! Commercials zijn daarom ideaal om langere berichten op een premium manier onder de aandacht te brengen.
Adverteren op snapchat kan al vanaf € 5,- per dag. Voor dit bedrag kun je jouw advertentie in één dag 1000 keer laten vertonen. Daarnaast biedt Snapchat de mogelijkheid om een vast bedrag per behaald doel in te stellen en kun je bieden op bepaalde tijdsloten en locaties. Hoeveel budget jij nodig hebt om succesvol te adverteren op Snapchat is uiteraard afhankelijk van de doelen die je wilt bereiken. Het is onze ervaring dat je met ongeveer € 20,- tot € 50,- per dag je al hele gave resultaten kunt behalen!
- Plaats polls bij je ads op snapchat. Polls zijn een ideale manier om meer engagement te creëren en de voorkeuren van je doelgroep in kaart te brengen.
- Besteed aandacht aan je advertenties. Zorg dat gebruikers direct een goede indruk krijgen van je bedrijf. Dus geen donkere foto’s van slechte kwaliteit, maar haarscherpe foto’s met een goede belichting. Focus daarnaast op de tekst: maak je bericht kort en catchy en vergeet ook de call to action niet.
- Maak gebruik van Snapchat Audience Insights. Met deze tool van Snapchat krijg je waardevolle inzichten over je doelgroep, die je kunt gebruiken om je campagnes effectiever te maken en je opbrengsten te verhogen.
- Houd het natuurlijk. Bedenk dat jouw jonge doelgroep in eerste instantie op dit platform zit om een leuke tijd te hebben en niet om jouw producten te kopen. Probeer je ads dus in te laten blenden door gebruik te maken van user generated content (UGC) of creëer ads met dezelfde look en feel als content van gebruikers.
Wil je meer weten over adverteren op Snapchat of heb je interesse in het laten opzetten van een oersterke Snapchat campagne? Wij helpen je met plezier. Laat hier een tof bericht achter en je ontvangt binnen een dag een tof bericht terug!