Een van de meest krachtige manieren om online te adverteren is adverteren via Facebook. Of je doelgroep nu bestaat uit consumenten (B2C) of uit andere bedrijven (B2B): Facebook, onderdeel van Meta, biedt ontzettend veel mogelijkheden om als bedrijf te groeien. Niet zo gek dus dat zowel grote als kleine bedrijven Facebook (en het zusje Instagram) gebruiken om te adverteren. Voor een groot aantal succesvolle bedrijven is Facebook zelfs het enige marketingmiddel. Overwegen jullie om ook op deze manier te adverteren? In dit artikel lees je waarom Facebook ideaal is en ontdek je vijf voordelen van adverteren op Facebook.
Een van de grootste voordelen van social advertising in het algemeen – en Facebook advertising in het bijzonder – is dat je er heel specifiek mee kan focussen op de mensen die je wilt bereiken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld spotjes op tv of billboards langs de kant van de weg, waarmee je ook een hoop mensen bereikt die buiten je doelgroep vallen. Het marketingprogramma van Facebook, Meta Business Suite, biedt uitgebreide targeting mogelijkheden, waarmee je snel en heel nauwkeurig precies de juiste doelgroep voor een advertentie kan bepalen.
De mogelijkheden met gepersonaliseerde advertenties zijn vanwege strengere privacywetgeving in 2022 overigens wat minder uitgebreid geworden. Vroeger was het bijvoorbeeld ook mogelijk om te targeten op zaken als religie, ziektes en seksuele geaardheid. Dat kan nu (gelukkig) niet meer. Toch blijven er nog genoeg kenmerken om op te selecteren over. Denk aan leeftijd, locatie, hobby’s, interesses, geslacht, taal en relatiestatus. Door hier slim mee te combineren, zorg je ervoor dat advertenties echt alleen door je doelgroep gezien worden.
Wist je dat wereldwijd iedere maand 3.000.000.000 (Q3 2022) unieke mensen inloggen op hun Facebookaccount? Dagelijks zijn dat er twee miljard. Dat zijn flink wat potentiële klanten dus, en je hoeft je met Facebook dus ook niet te beperken tot de landsgrenzen. Bestaat jouw doelgroep wel specifiek uit mensen in Nederland? Ook geen probleem: met meer dan 10,3 miljoen gebruikers en 6,9 miljoen dagelijkse gebruikers in ons land heb je een meer dan flinke vijver om in te vissen. Met name wanneer je millennials en de generaties daarvoor wilt bereiken, is er geen beter platform dan Facebook.
Facebook werkt met slimme algoritmes die je als bedrijf niet alleen in staat stellen om heel doelgroepgericht te adverteren, maar ook heel doelgericht. Daardoor is het een heel flexibele manier van adverteren, die je moeiteloos kunt inbouwen in je overall marketing strategie. Wil je bijvoorbeeld meer traffic genereren naar je website? Dan kan je dit als doel van een campagne instellen. Ook kan je instellen dat je zo veel mogelijk verkopen of conversies wilt behalen voor een vooraf bepaald advertentiebudget. Daarnaast heb je onder meer de optie om de volgende doelen in te stellen:
Twijfel je welke doelstelling je het beste kunt selecteren voor jouw online marketing campagne? Bij Art of Advertising helpen we je hier graag mee.
Als ondernemer of marketeer wil je dat je inspanningen zo effectief mogelijk zijn in het bereiken van je doelen (welke je ook gekozen hebt). Om optimaal te adverteren en je campagnes te kunnen blijven verbeteren, is het van groot belang dat je waardevolle inzichten en de juiste data tot je beschikking hebt.
Met Facebook Ads heb je wat dat betreft niets te klagen. Om te beginnen houdt het marketingprogramma van Facebook een breed scala aan statistieken bij van wat er op het platform zelf gebeurt. Daarnaast kun je met behulp van Facebook Pixel een stukje code op je website plaatsen waarmee je bij kunt houden wat gebruikers die via Facebook op je website komen precies doen. Je kan bijvoorbeeld zien of ze een order plaatsen of een specifieke pagina bezoeken. Door deze gegevens te koppelen met gegevens over je advertenties, krijg je dus heldere inzichten over wat werkt, en wat niet.
Adverteren op Facebook kan al vanaf een budget van een paar euro per dag. Afhankelijk van de doelen die je instelt kun je met die paar euro een groot aantal mensen bereiken, naar je website leiden en laten converteren. Het advertentiebudget kun je helemaal zelf bepalen, en je kan ook een begin- en einddatum instellen, zodat je altijd controle houdt over de kosten.
Daarbij is Facebook adverteren ook goedkoop als je kijkt naar een KPI als de kosten per lead (of per klant). De kosten per lead zijn voor social media advertising wel tien keer zo laag als voor traditioneel adverteren via radio, krant of tv. Uiteindelijk zorgen alle bovengenoemde voordelen van adverteren via Facebook er namelijk voor dat het supereffectief is: je kan heel precies bepalen wat je aan wie laat zien, en het programma biedt legio mogelijkheden om dat constant te blijven optimaliseren.