Naar het overzicht
06 jan. 2023
Laatst bijgewerkt op 06 jan. 2023

Zes tips om met succes op TikTok te adverteren

Geschreven door: Dirk Schaafsma

Met inmiddels meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland is TikTok inmiddels één van de populairste social-mediakanalen van ons land. En het zijn echt niet alleen tieners die op TikTok zitten: zo’n 70 procent van de gebruikers is namelijk tussen de 18 en 35 jaar oud. Wel zijn gebruikers gemiddeld genomen wat jonger dan op een platform als Facebook. Bestaat jullie doelgroep dus uit jongvolwassenen en heb je ambitie om te groeien? Dan kun je niet om adverteren op TikTok heen. Hier zijn zes tips om je op weg te helpen.

Maak het niet te obvious dat je aan het adverteren bent

Deze eerste tip is misschien wel de belangrijkste: adverteer subtiel, en maak het niet al te obvious dat je iets wilt verkopen. Bedenk dat TikTokkers de app in eerste instantie niet gebruiken omdat ze iets willen kopen, maar omdat ze leuke korte filmpjes willen bekijken. Probeer dus – zeker in het begin – geen al te gepolijste video’s in de tijdlijn van gebruikers te laten verschijnen. Post in plaats daarvan creatieve en spontane video’s die je doelgroep aanspreekt. Op die manier maak je een positieve en oprechte indruk, en kom je niet over als een merk dat alleen maar geld wil verdienen. Hierdoor zal je merken dat je aantal volgers snel stijgt en deze kun je dan na een tijdje wat meer commerciële content laten zien.

Haak in op bestaande trends

Content niet al te commercieel. En als het kan, spontaan. Check. Maar waar moet die content dan over gaan? Hiervoor zijn de mogelijkheden oneindig, maar een effectieve manier om je video’s extra aandacht te laten genereren is het inhaken op trends. TikTok draait namelijk om trends. Het algoritme is zo gebouwd dat het video’s rondom een trending onderwerp eerder laat zien dan andere video’s. Door dus in te spelen op trends en hierbij de juiste hashtags te gebruiken, vergroot je de zichtbaarheid van je advertenties. Daarnaast kunnen trends een bron van creativiteit zijn. Als je jouw merk hier op de juiste manier mee kan verbinden, zou je zomaar eens viral kunnen gaan!

9 x 16

Een veelvoorkomende fout bij bedrijven die beginnen met adverteren op TikTok, is dat ze video’s in de verkeerde beeldverhouding plaatsen. Of nog erger: een video in de liggende modus opnemen. Niet handig, want TikTokkers bekijken video’s het liefst full-screen op hun mobiel. En je zult begrijpen dat ze liever niet met hun telefoon draaien om een video zo goed mogelijk te kunnen. Daarom is het belangrijk om video’s in portrait op te nemen met de juiste beeldverhouding. Wanneer je 9 x 16 aanhoudt, zit je altijd goed. Op deze manier krijgen gebruikers je video op de beste manier te zien.

Ga samenwerkingen aan

Wanneer je geen grote marketingafdeling hebt, is de kans niet zo groot dat je zelf iemand in huis hebt die goede TikTok-content kan produceren. Om flaters te voorkomen, is het dan slim om de hulp in te schakelen van een content-expert. Dat kan bijvoorbeeld via de Creator Market Place van TikTok zelf. Een andere optie is het uitbesteden van je TikTok-advertisement bij Art of Advertising. Wij denken dan niet alleen mee over de beste strategie, maar verzorgen ook ijzersterke video’s en andere TikTok-content.


Naast het laten maken van advertenties en content, is het ook een goed idee om samenwerkingen aan te gaan met influencers. Hiermee profiteer je hun bereik en verbind je jouw merk via de influencer met zijn of haar volgers.

Post regelmatig, zeker als je net begint met adverteren op TikTok

Hoe vaker gebruikers van TikTok je voorbij zien komen, hoe eerder ze geneigd zullen zijn (later) klant bij je te worden. Door regelmatig te posten, vergroot je je bereik en je zichtbaarheid en blijf je relevant. Maar er is nog een reden waarom het – zeker wanneer je nog maar net begint op TikTok – goed is om dagelijks of anders zo vaak mogelijk te posten. Want hoe meer je post, hoe meer input je krijgt over wat werkt en wat niet werkt. Met behulp van het algoritme zal het platform je suggesties geven over hoe je jullie content kan optimaliseren en effectiever kan maken. Dit werkt overigens het beste wanneer je varieert met content. Na een tijdje krijg je zo een goed beeld van wat scoort, en hoef je die formule alleen nog maar te volgen om succesvolle content te blijven produceren.

Let op de tijd

Naast inspelen op trends zijn er nog twee tijdsfactoren die een grote rol spelen bij het adverteren op TikTok. De eerste is de lengte van de video’s die je post. Sinds 2022 is het mogelijk om video’s van tien minuten te posten, maar dat is natuurlijk veel te lang voor een video-advertentie. Volgens de gegevens van TikTok zelf ligt de ideale duur van een video ad tussen de 21 en 34 seconden. Video’s met deze lengte zijn het meest effectief. Een laatste tijdsfactor om op te letten is de tijd van posten. Door op de tijd te letten, zorg je dat een maximaal aantal paar ogen jouw content te zien krijgt. Volgens TikTok krijgen video’s die gepost worden tussen 6.00 en 10.00 en tussen 19.00 en 23.00 de meeste views. De beste dagen? Dinsdag, donderdag en vrijdag.