Adverteren via het grootste zoeknetwerk ter wereld biedt een groot aantal mogelijkheden. Zoveel, dat je door alle advertentiemogelijkheden al snel het bos niet meer ziet. Daarom zetten we in dit artikel alle Google Ads campagne soorten voor je op een rijtje. Ontdek hieronder alle mogelijkheden die adverteren via Google te bieden heeft!
Alle Google Ads campagnes zorgen ervoor dat je website beter vindbaar wordt op het internet, met als resultaat meer verkeer en logischerwijs ook meer leads en verkopen. Om gebruik te maken van Google Ads dien je allereerst een account aan te maken, waarop je jouw advertentiebudget kunt bepalen. Adverteren via Google is dus niet gratis, in tegenstelling tot het optimaliseren van je website voor organisch verkeer. Wel heb je met betaalde advertenties veel meer opties. Dit zijn alle mogelijkheden die betaald adverteren biedt:
De meeste mensen zullen bij adverteren via Google als eerste denken aan search ads. Met een search ads campagne laat je jouw website verschijnen tussen de zoekresultaten van gebruikers. Dit heeft als grote voordeel dat je jouw website dus precies kunt laten verschijnen bij zoektermen die relevant zijn voor jouw business. Veel bedrijven adverteren bijvoorbeeld op hun eigen merk, het type producten dat ze aanbieden en andere woordcombinaties die met hun branche te maken hebben.
Ben je als bedrijf met name lokaal actief? Ben je bijvoorbeeld een loodgieter en biedt je jouw diensten aan in een straal van dertig kilometer? Of heb je een rijschool of makelaarskantoor en ben je dus sowieso alleen interessant voor mensen in de buurt? Of heb je een restaurant? Dan is lokaal adverteren via Google Maps een interessante optie. Hiermee zorg je dat jij als eerste naar voren komt als mensen via Maps zoeken naar bijvoorbeeld een loodgieter, rijschool, makelaar of restaurant in de buurt.
Een andere mogelijkheid van Google is adverteren via het Google Display Netwerk. Hiermee kun je het bereik van jouw advertentiecampagne flink uitbreiden, want het display netwerk stelt je in staat te adverteren op alle websites en apps die zijn aangesloten bij Google Adsense. Dit zijn er ruim twee miljoen. Je advertenties worden met dit type campagne getoond als tekst, afbeelding of video in speciale banners.
Hebben jullie een webshop? Dan biedt Google Shopping een ideale mogelijkheid om jullie producten in de picture te zetten. Via Google Shopping worden producten namelijk direct als advertentie (met afbeelding en prijs) boven of naast de zoekresultaten geplaatst. Door op een advertentie te klikken gaan mensen direct naar de productpagina op de website en kunnen ze direct bestellen en afreken. Wegens het gemak dat Google Shopping biedt aan shoppers en de mogelijkheid om heel gericht te adverteren, kun je met deze advertentiemethode een hoge conversie verwachten.
Via het Advertentieplatform van Google kun je ook adverteren op YouTube, alweer sinds 2006 onderdeel van de zoekgigant. Adverteren via YouTube is in werking vergelijkbaar met adverteren via Display Ads, en biedt vergelijkbare mogelijkheden. Alleen is YouTube Ads logischerwijs meer gericht op adverteren in video’s. Met video ads heb je onder meer de mogelijkheid om te adverteren in de ‘feed’ van gebruikers en reclamevideo’s te tonen tussen, voor en achter door gebruikers geplaatste video’s.
Deze laatste soort Google advertentie is in principe geen categorie op zichzelf, maar een advertentiemethode die bouwt op een aantal andere Google Ads mogelijkheden, in het bijzonder display ads en video ads. Remarketing stelt je in staat om consumenten die op jouw website zijn geweest opnieuw te targeten met bijvoorbeeld advertenties in het display netwerk en via YouTube. Deze strategie heet retargeting en is een krachtige manier om advertentiecampagnes nog effectiever te maken. Mensen die al eens eerder op je website zijn geweest (of zelfs iets in hun winkelmandje hebben gedaan en dan weer zijn vertrokken) hebben immers al laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in jouw producten. Het nog één of twee keer opnieuw benaderen van deze mensen vergroot de kans aanzienlijk dat ze over zullen gaan tot een aankoop.
Voordat je begint met het kiezen van de juiste Google Ads campagne soorten, is het belangrijk om eerst helder te krijgen wat je precies wilt bereiken. En misschien wel net zo belangrijk: wat je budget is en hoe snel je resultaat wilt. Wil je direct resultaat en heb je een beperkt budget? Dan is adverteren via search, maps en met Google Shopping waarschijnlijk het meest effectief, al dan niet in combinatie met remarketing. Heb je juist een grotere budget en focus je vooral op de lange termijn? Richt je dan op naamsbekendheid met awareness strategieën via display ads en YouTube. En kom je er niet uit of wil je zeker weten dat jouw Google campagnes als een raket gaan? Laat dan hier een berichtje achter!