Naar het overzicht
24 jan. 2023
Laatst bijgewerkt op 24 jan. 2023

Zeven redenen om Google Ads te gebruiken

Geschreven door: Dirk Schaafsma

Zeven redenen om Google Ads te gebruiken

Of je nu een kleine startup bent of een gerenommeerde naam in jouw branche, Google Ads (voorheen Google Adwors) biedt grote mogelijkheden om snel, effectief en voor ieder budget te adverteren. Praktisch iedereen gebruikt tegenwoordig immers Google om niet alleen informatie, maar ook producten en diensten te zoeken. Met Google advertising speel je hier slim op in en maak je jouw bedrijf zichtbaar bij je doelgroep. Meer weten? Hier zijn er zeven redenen om Google Ads te gebruiken.

Google Ads kan voor ieder budget

Om te kunnen adverteren via traditionele kanalen, zoals tv, radio of dagbladen, heb je een marketingbudget nodig van minstens vijf cijfers. Met Google Ads begin je al vanaf één cent en kun je het totale maandelijkse budget zo klein of zo groot maken als je wilt. Google werkt met een veilingsysteem. Je stelt van te voren (of tussendoor) een budget in, en hiermee kun je dan vervolgens advertentieruimte inkopen, waarbij je betaalt per klik. En inderdaad, één klik heb je soms al voor € 0,01! Afhankelijk van je doelen en de producten of diensten die je aanbiedt, kan je met een budget van een paar euro per dag dus al mooie resultaten verwachten. Er zit verder geen maximum aan het budget, dus je kunt je Ads-campagne zo groot maken als je wilt!

Met Google Ads bereik je optimaal jouw doelgroep

De techniek waarmee je Google Ads inzet voor jouw bedrijf, noemen we Search Engine Advertising (SEA). SEA is het perfecte middel om optimaal in de picture te komen bij je doelgroep, vanwege het grote aantal targeting-opties die het biedt. Zo kan je bijvoorbeeld heel precies instellen bij welke zoekwoorden en welke combinaties van zoekwoorden je jouw site naar boven wilt laten komen in de zoekmachine. Ook is het mogelijk om te filteren op locatie en kun zelf bepalen op welk type websites jouw displayadvertenties worden getoond. Door al deze mogelijkheden is het mogelijk om heel gericht te adverteren, waardoor je geen budget verspeelt.

Direct resultaat

Een belangrijk voordeel van Google Ads, met name in vergelijking met Search Engine Optimization (SEO), is dat je direct resultaat kunt verwachten. Wanneer je jouw campagne helemaal hebt ingesteld en je laat hem draaien, worden jouw advertenties direct getoond bovenaan in Google en/of op websites met veel bezoekers. Dit betekent dat je dus ook al direct kliks zult krijgen en binnen de kortste keren je eerste klanten. Dit maakt adverteren via Google ook heel geschikt voor beginnende bedrijven die ondanks dat ze nog niet zo bekend zijn, toch al snel een goede omzet willen draaien.

Google biedt veel mogelijkheden tot adverteren

De meeste mensen zullen bij Google Ads denken aan de advertenties die je bovenaan de zoekresultaten in Google tegenkomt. Dit is inderdaad een vorm van adverteren via Google, maar er is nog veel meer mogelijk. We noemden al het Google Display Network: hiermee kun je jouw bedrijf onder de aandacht brengen op meer dan 30 miljoen websites wereldwijd. Daarnaast kun je ook adverteren via Google Shopping (ideaal voor webshops), Google Maps en Youtube. Ontzettend veel mogelijkheden dus!

Adverteren met Google is supergoed meetbaar

Wanneer je gebruik maakt van Google Ads, krijg je automatisch de beschikking over een breed scala aan relevante data en waardevolle statistieken. Vrijwel alles is meetbaar en direct inzichtelijk. Een groot verschil met traditionele marketing, waarbij je blij mag zijn als je een beeld hebt van de kosten en de opbrengsten. Via de software van Google kun je onder meer bijhouden hoe vaak je advertentie getoond wordt, hoeveel kliks je krijgt en hoeveel conversies of klanten dit oplevert. Ook geeft het programma zelf aan welke advertenties het meest effectief zijn door te kijken naar return on investment (ROI) en click trough ratie (CTR).

Google advertising maakt bijsturen eenvoudig

Omdat adverteren via Google ook direct een schat aan data en waardevolle informatie oplevert, weet je ook snel wat werkt en wat niet. Dit maakt bijsturen en het verder optimaliseren van je advertentiecampagne kinderspel. Merk je bijvoorbeeld dat een bepaalde advertentie bij een bepaalde doelgroep een flink hogere ROI heeft dan een andere? Dan kun je de advertentie die minder goed scoort gewoon stopzetten en het vrijgekomen budget inzetten voor de effectievere advertentie. Ook kun je jouw totale budget tussentijds altijd verhogen of verlagen.

Retargeting

Er zijn weinig mensen die al de eerste keer dat ze je website bezoeken overgaan tot een aankoop of een offerte aanvragen. Daarom is het belangrijk dat je bezoekers nog eens (of liever nog meerdere keren) terug laat komen. Retargeting, of remarketing, is hier het ideale middel voor. Dit kan ook perfect met Google Ads. Met Google Ads kun je ervoor zorgen dat mensen die eerder op je website zijn geweest, jouw advertenties te zien krijgen op andere websites die zij bezoeken. Aangezien zij al hebben laten blijken dat ze geïnteresseerd zijn, én de kans op een aankoop bij een tweede of derde bezoek aanzienlijk groter wordt, is dit een supereffectieve vorm van marketing.


Overweeg je om Google Ads te gebruiken? Of ben je al een tijdje bezig, maar merk je dat de kosten hoog blijven en de resultaten toch wat tegenvallen? Neem dan vrijblijvend contact op en laat je Google Ads campagne als een raket de lucht inschieten (bij wijze van spreken dan).