Naar het overzicht
11 dec. 2022
Laatst bijgewerkt op 12 dec. 2022

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Geschreven door: Dirk Schaafsma

Praktisch iedereen gebruikt Google of een andere zoekmachine. Ook potentiële klanten dus. Tel daarbij op dat leads genereren via Google een van de goedkoopste vormen van marketing is en het wordt duidelijk waarom zoveel succesvolle bedrijven hier gebruik van maken. De twee meest gebruikte vormen van zoekmachinemarketing zijn Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). In dit artikel leggen we uit wat het verschil is tussen SEO en SEA en hoe je bepaalt welke marketingtechniek het beste bij jouw bedrijf past.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. SEO is alles wat je doet om ervoor te zorgen dat je website zichtbaar wordt in de organische (dus niet de betaalde) zoekresultaten van een zoekmachine als Google. Een goed uitgevoerde SEO strategie zorgt ervoor dat je bovenaan in de zoekresultaten komt voor zoektermen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Ben je bijvoorbeeld een hoveniersbedrijf in Groningen? Dan zorg je er met SEO bijvoorbeeld voor dat je bovenin komt voor een zoekterm als ‘tuin aanleggen Groningen’.




Om zichtbaar te worden in de zoekresultaten, en op die manier traffic en leads te genereren, heb je vier dingen nodig: goede teksten, een technisch perfect werkende website, voldoende inkomende links en wat geduld. Er komt dus best wat kijken bij zoekmachineoptimalisatie, en het kan een tijdje duren voordat je resultaten ziet. Daar staat wel tegenover dat wanneer je website helemaal geoptimaliseerd is, je verder geen kosten meer hebt aan het binnenhalen van verkeer.

Wat is SEA?

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising. Vrij vertaald: adverteren via zoekmachines. Doe je dit via Google? Dan noemen we dit Google advertising en hiervoor gebruik je het programma Google Ads (voorheen Google Adwords). Hiermee kun je, net als bij adverteren via Facebook, een budget instellen dat gebruikt wordt om via Google advertenties te laten zien aan gebruikers. Je betaalt dus geld (per click) aan Google om jouw website onder de aandacht te brengen van mensen die zoeken via Google. Google kan verschillende typen advertenties op verschillende plaatsen laten zien. De bekendste is de tekstadvertentie boven de organische zoekresultaten (met het woordje ‘Advertentie’ ervoor), maar je kunt met Google Ads bijvoorbeeld ook producten adverteren in Google Shopping en gebruik maken van het Google Display Network (perfect voor remarketing).




Net als bij SEO kun je bij SEA er dus voor zorgen dat je website zichtbaar wordt als gebruikers van Google een bepaalde zoekterm intypen. Wat lekker is bij SEA is dat je direct resultaten kan verwachten: op het moment je de advertentie live zet, begin je direct met traffic en leads genereren. Daarbij geeft Google Ads tal van suggesties om zo voordelig mogelijk op (varianten van) bepaalde zoektermen te adverteren. Je kan bijvoorbeeld de tijden waarop en de plaatsen waar je advertentie getoond wordt aanpassen. Ook zal het zelflerende programma ervoor zorgen dat je costs per click zo laag mogelijk worden. Voorwaarde hiervoor is wel dat je Google Ads goed instelt. Daar helpen onze Google Advertising experts je met plezier mee.

De belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA

SEO SEA
In principe gratis (kosten voor personeel of experts niet meegerekend) Je betaalt per click aan Google
Zichtbaarheid in de organische zoekresultaten Zichtbaarheid bovenaan de zoekpagina bij de betaalde zoekresultaten
Lange termijn resultaat Direct resultaat
Niet mogelijk een specifieke doelgroep te targeten Targeting op basis van onder meer locatie, apparaat en interesses
Alleen tekstadvertenties Tekstadvertenties, Google Shopping, display advertenties en remarketing
Focus op strategie, techniek en teksten op website Focus op Google Ads en de geïntegreerde meet- en analysetools
Kan arbeidsintensief en tijdrovend zijn Blijven betalen voor clicks kan op termijn tot hoge kosten leiden

Wat is beter voor mijn bedrijf: SEO of SEA?

Zowel met SEO als met SEA kun je als bedrijf ervoor zorgen dat je klanten werft via Google. Daarbij zijn beide vormen van Google marketing bijzonder kostefficiënt en kan je er ook met een laag marketingbudget mooie resultaten mee halen. Maar voor welke vorm van Google marketing kun je als bedrijf nu het beste kiezen? Het antwoord op die vraag is met name afhankelijk van je doelstellingen, de tijd en moeite die je erin wilt steken en je budget.




Ben je bijvoorbeeld net gestart als loodgietersbedrijf, is het voor jou belangrijk dat je al direct klanten binnenhaalt en kun je vanwege de krapte op de markt je marketingkosten moeiteloos doorbereken aan je klanten? Dan zal werken met Google Ads (SEA) je voorkeur hebben. Hiermee kun je namelijk direct resultaat verwachten, zolang je maar betaalt aan Google.




Ben je daarentegen een beginnende webshop met een kleine marges, en wil je daarom de marketingkosten op lange termijn zo laag mogelijk houden? En is het voor jullie geen probleem om enkele maanden te wachten op resultaat? In dat geval is SEO wat ons betreft de meer interessante optie. De goede posities die je inspanningen behalen in de onbetaalde zoekresultaten zijn namelijk (zo goed als) blijvend, waardoor je kosten voor online marketing op den duur naar nul kunnen gaan.

SEO en SEA combineren

Het is overigens zeker niet zo dat je per se moet kiezen tussen SEO en SEA. Sterker nog: in een optimale online marketing strategie vullen SEO en SEA elkaar aan, waarbij ook een belangrijke rol is weggelegd voor adverteren via sociale media. Want door SEA en SEO te combineren, profiteer je van het beste van twee werelden: je kunt direct resultaat behalen én je werkt aan lange termijn resultaten met lage kosten. Daarbij zijn er naast verschillen tussen SEA en SEO ook veel overeenkomsten als je kijkt naar wat nodig is om succesvol te zijn. Denk aan een strakke website met passende landingspagina’s en een goede zoekwoordenanalyse. Staar je dus niet blind op het één of het ander, maar bedenk hoe je alle kansen die internet biedt zo goed mogelijk kan benutten voor je bedrijf!