Naar het overzicht
09 mrt. 2023
Laatst bijgewerkt op 11 apr. 2023

Uitbesteden online marketing, waar moet je op letten?

Geschreven door: Dirk Schaafsma

Twijfel jij of je moet investeren in online marketing? Wil je het misschien intern oplossen? Het is een lastig dilemma waar veel ondernemers mee zitten. In dit blogartikel wegen wij de voor- en nadelen af zodat jij de juiste beslissing kan maken voor jouw bedrijf. We leggen uit wat online marketing precies is, waarom het nuttig is en wat goede strategieën zijn. Daarnaast leggen we een aantal technische aspecten uit van online marketing en geven we antwoord op veelgestelde vragen zoals:


  • Wat is online marketing?

  • Waarom online marketing uitbesteden?

  • Waarom zou ik online marketing inzetten voor mijn bedrijf?

  • Wat is de beste online marketingstrategie?

  • Handige marketingtools

  • Wat kost online marketing uitbesteden?

Wat is online marketing?

Online marketing is de manier waarop bedrijven en organisaties hun producten en diensten promoten via het internet. Dit kan verschillende tactieken omvatten zoals: zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine reclame (SEA), content marketing, social marketing, en recruitment marketing. Het doel van online marketing is om je online zichtbaarheid en reputatie op te bouwen. Hierdoor zal er meer verkeer naar jouw website worden gegenereerd en dit zal uiteindelijk leiden tot hogere verkoopcijfers. Online marketing biedt een platform om te communiceren met een groot publiek, gericht te adverteren en betere resultaten te behalen dan traditionele marketingmethoden.

Waarom zou ik online marketing inzetten voor mijn bedrijf?

Door online marketing uit te besteden ben je verzekerd van een team van professionals met jarenlange ervaring en expertise in digitale marketing. Of het nu gaat om SEO, SEA, social marketing, Google advertising, recruitment marketing, CRO of advertenties. Door online marketing uit te besteden bespaar je tijd en energie. Je hoeft je niet bezig te houden met complexe marketingstrategieën, technische uitdagingen en het bijhouden van de nieuwste trends. In plaats daarvan kun je je richten op wat je het beste kunt, het runnen van je bedrijf. Er zijn een aantal redenen om online marketing in te zetten en uit te besteden. Hieronder staan een aantal belangrijke.




Groter bereik


Online marketing stelt je in staat om je producten en diensten sneller aan een veel groter publiek te presenteren dan ‘gewone’ marketingmethoden. Met gerichte advertenties en een goed content marketingbeleid kun jij jouw boodschap duidelijk overbrengen aan de juiste doelgroep.




Meer betrokkenheid


Online marketing biedt jou de mogelijkheid in contact te komen met jouw doelgroep via social media. Het is hierdoor makkelijker om een persoonlijke band met jouw klanten op te bouwen en kun je beter inspelen op hun behoeften. Loyale klanten zijn geïnteresseerd om actief deel te nemen aan jouw bedrijf, dat is natuurlijk wat je wil.




Betere resultaten


Online marketing betekent data en analyseren. Hiermee kun jij gerichter adverteren en precies de activiteit en effectiviteit van jouw marketingcampagnes meten. Met deze informatie kan jouw marketingstrategie tot in perfectie worden uitgestippeld.




Lagere kosten


Online marketing is vaak goedkoper dan traditionele marketing. Vooral als je het vergelijkt met ouderwetse massamedia reclame. Door doelgericht en precies te adverteren kun je ervoor zorgen dat elke euro telt. Door online marketing uit te besteden aan experts krijg je hier goed advies in.




Verbetering van jouw online reputatie


Het opbouwen van een sterk online merk is van groot belang. Door online marketing uit te besteden kun jij je online reputatie verbeteren en meer vertrouwen opbouwen bij jouw doelgroep. Dit zorgt voor meer bezoekers en klanten.

Wat is de beste online marketingstrategie?

Dit is de grote vraag waar online marketeers zich al jaren over buigen en waar we ook nog lang niet over zijn uitgepraat. Er zijn verschillende online marketingstrategieën die je kunt gebruiken om jouw bedrijf te laten groeien, maar welke is de beste voor jouw bedrijf? Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van verschillende factoren, zoals jouw bedrijfsdoelen, doelgroep, budget en concurrentie. Het is dus belangrijk om te bepalen wat je wilt bereiken en wie je wil bereiken voordat je begint met het opzetten van een online marketingstrategie. Belangrijk is ook om regelmatig te meten en te analyseren zodat je jouw strategie continu kunt optimaliseren. Hierbij moet je letten op laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van online marketing. Op deze manier loop je nooit achter op je concurrentie.

Handige marketingtools

In dit blogartikel zijn al een aantal marketingtools genoemd die je misschien wel of niet bekend in de oren klinken. Hieronder staan de belangrijkste tools uit die jouw bedrijf gaan helpen te groeien.


  • Google analytics

  • Google Search Console

  • Google AdWord

  • Google Tagmanager

  • Ubersuggest

  • Ahrefs

En dan te bedenken dat dit nog maar een paar tools zijn die marketing experts gebruiken om jouw bedrijf verder te helpen als jij online marketing uitbesteedt.

Wat kost online marketing uitbesteden?

Deze vraag wordt natuurlijk veel gesteld. ‘Wat kost online marketing voor mijn bedrijf?’ Het antwoord hangt af van verschillende factoren die we hieronder uitleggen.




Tijdsduur


De tijdsduur van de online marketingcampagne speelt een grote rol in de kosten. Een tijdelijke campagne is goedkoper dan een lange termijnstrategie. Hoelang een campagne duurt hangt ook af van de omvang van jouw bedrijf en wat het doel is van je campagne. Wil je alleen producten op de markt brengen en conversies verhogen of wil je werken aan je merkimago?




Tools, middelen en kanalen


Het is belangrijk om te overwegen welke tools, middelen en kanalen je wilt inzetten voor je marketingcampagne. Het is namelijk van groot belang om deze tools effectief in te zetten. Wil je bijvoorbeeld de prestaties van je website bijhouden en analyseren dan is Google Analytics iets wat je moet hebben. Je moet je natuurlijk afvragen of je hier tijd voor hebt en je dieper in deze materie wil duiken.




Omvang


De omvang van jouw online marketing is een belangrijk onderdeel en heeft invloed op de kosten. Hoe bepaal je de omvang? Er zijn een aantal onderdelen waar je rekening moet houden bij het kiezen van de juiste omvang; doelstellingen, budget, doelgroep. De omvang van jouw online marketing kun je samenstellen met een betrouwbare marketing expert.

Online marketing uitbesteden

Na het lezen van dit blogartikel weet jij precies wat online marketing uitbesteden betekent en wat er allemaal bij komt kijken. Natuurlijk begrijpen wij het als je nog steeds vragen hebt, het is een belangrijke beslissing voor jouw bedrijf. Wij van Art of Advertising helpen je graag met het maken van de juiste keuze. Wil jij weten waar de kansen liggen voor jouw bedrijf? Krijg dan een gratis consult van een van onze marketingspecialisten. Klik op de link als je meer wil weten over ons.